» Lidt om en træls rejse og om Theepan, som gør det rejsen værd

Lidt om en træls rejse og om Theepan, som gør det rejsen værd

januar 26, 2017

Hvorfor skal det være indviklet? Det er et bekendtskab fyldt med fremmedord, alt for meget budgetsnak og kedelige møder med advokater, rådgivende ingeniører og bankrådgivere.

Jeg snakker selvfølgelig om købsprocessen, når du køber projektbolig!

Man skulle tro, at det var lavet for at skræmme købere væk, og for fange generationer af københavnerfamilier i 2 v’ere på broerne, blot fordi de ikke magter den labyrint af udfordringer, som en købsproces indebærer. I vil jo bare have jeres drømmehjem og passende ramme om familien.

Der findes uden tvivl mennesker, som synes det er enkelt. Men det er en forsvindende lille del af Skovkvarterets førstegangskøbere, som ved siden af rollinger, hverdagsrutiner og jobs, også lige elsker at jonglere en bolighandel til flere millioner på plads.

Det ved jeg, fordi de købere har vi hele tiden kontakt med, og netop derfor, skriver vi løbende om projektkøb, om købsprocessen og om selve overdragelsesforretningen.

Så, for at gøre din købsoplevelse knap så træls, så kan du læse mere om hvordan du undgår kendte faldgruber her og se 6 små film her, hvor vi forklarer om købsprocessen i 6 enkle trin.

Overdragelse af din bolig

Først vil jeg lige introducere jer for sønderjyden Theepan, med det borgelige efternavn; Selvarajah.

Han er en rigtig flink fyr og ansat i entreprenørvirksomheden Rasmus Friis A/S. Der er bl. a. ham i møder, den helt særlige dag det er, når i skal have jeres bolig overdraget og nøglen udleveret.

På overdragelsesdagen, møder i nemlig en håndfuld mennesker, for at gennemgå jeres nye bolig minutiøst, så i kan få nøglen i hånden og gøre jer til de endelige ejere af matriklen.
Dem i typisk vil møde er:

  • Marc De Lausnay, som er projektleder for Tetris A/S
  • Jeres eksterne rådgiver, som i har hyret til gennemgangen af boligen
  • Entreprisechef Søren Daugaard fra Rasmus Friis A/S
  • Og så Theepan, som er ham i typisk vil være i kontakt med efterfølgende, for at koordinere den mangelliste, som i udarbejder til gennemgangen.

Frem til afleveringsdagen er der et par ting du skal sørge for er med. Du skal have forsikrings- og policenr klar på dagen og du skal informere din bankrådgiver om, at banken skal frigive boligens købsbeløb kl. 9 på afleveringsdagen.

Læs med under billedet og få overblik over dagen med 5 enkle punkter

Her er Josefine og Casper, som har sat den sidste underskrift og fået nøglen til deres nye hjem. Nu kan den lille familie se frem til et nyt kapitel i Skovkvarteret.

Vi gennemgår boligen fra top til tå. Formålet med afleveringsforretningen er, at boligejeren får instruktioner i boligens anlæg og teknik, at boligen gennemgås for fejl og mangler samt at der underskrives en afleveringsprotokol, som er en juridisk bindende accept af boligens stand ved overtagelsen.

  1. Forud for dagen, har i fået udleveret en lille folder om de tolerancer for byggeriet, som vi arbejder med ved gennemgang af boligen. Ved alt nyt byggeri, kan det nemlig være en udfordring at vurdere hvilke krav man kan stille til malede vægge, til de nylagte gulve, klinkerne osv. Vi har derfor sammensat en folder med udfaldskrav og vurderingsmetoder fra branchekatalogerne for bl.a. maler-, murer- og tømrerfaget.
  2. Ved gennemgangen udarbejdes der en mangelliste på de eventuelle fejl og mangler, som ikke er omfattet at udfaldskrav for boligen, og som efterfølgende skal laves. Det er vigtigt, at du sætter to timer af til aflevering og får børnene passet, så du er fokuseret på gennemgangen.
  3. Vi har en maler med rundt på gennemgangen, som med det samme udbedre synlige skrammer og små-reparationer. De fejl og mangler, som ikke bliver udbedret øjeblikkeligt af maleren, bliver noteret på mangellisten og udbedret af entreprenøren efterfølgende.
  4. Når mangellisten er underskrevet, så har entreprenøren Rasmus Friis A/S reelt overdraget boligen til ejer, som er udvikleren Tetris A/S (nogle få øjeblikke endnu…) Theepan tager mangellisten og er tovholder på at den bliver udbedret og at boligens nye ejere bliver informeret mht. adgang for håndværkere mv.
  5. Sidste step er når de nye ejere (som er jer), Tetris A/S og jeres sagkyndige afslutter de juridiske dokumenter med underskrifter og får bekræftet fra jeres bank, at den sidste indbetaling er modtaget på Tetris konto. Det er altafgørende for, at vi kan gennemføre afleveringen, og for at du kan flytte ind.

Når du har underskrevet afleveringsprotokollen, kan du i princippet flytte ind. Men vi kan ikke anbefale, at du har en flyttebil stående klar, til gennemgangen er færdig. Det skaber unødig stress i afleveringssituationen og kan betyder, at de ikke er alle fejl og mangler, som bliver opdaget på dagen.